תרפיה בעזרת סוסים עם דגשים על נוער בסיכון

מכללת כרכור | תרפיה בעזרת סוסים עם דגשים על נוער בסיכון

לרכיבה על סוס פנים טיפוליים רבים והיא מבוססת על הקשר שבין האדם והסוס.
המבנה הפיזי של הסוס, תנועתו, אופן התנהגותו, הרכיבה על גבו והשהייה במחיצתו, יחד עם הימצאות בסביבה לא קלינית יוצרים אפקט טיפולי מיוחד במינו על גופו ונפשו של האדם ומאפשרים התפתחות וגדילה אישית וחברתית.

מאפייני הסוס חשובים בהצלחת הטיפול. התנהגותו כחיה נטרפת, מלאה חרדות מצד אחד, מול כוחו הפיזי המרשים והיכולת הבלתי נדלית שיש לו לשקף לנו את ההתנהגות שלנו, הופכת אותו לשותף משמעותי בעשייה הטיפולית.

בהיותו חיה נטרפת, מודע הסוס לכל מה שקורה בסביבתו. הוא דרוך ורגיש לכל דבר. מטרתו הראשונה היא להרגיש בטוח. הרגישות הקיצונית הזו (צורך הישרדותי) מאפשרת לו לשקף באופן מובהק רגשות, תחושות ולתרגם תקשורת בלתי מילולית בעבודה עם מטופלים. התנהגות זו גורמת לאדם המטופל להיות מודע לעצמו, להתנהגויות שלו ולמעשיו (אצל קרן פרויין וברנט גרדינר, 2005).

המפגש בין הסוס לאדם מאפשר הזדמנות נהדרת ללמידה על מערכות יחסים. לקשר המשולש שנוצר בין המטפל למטופל חשיבות רבה מאוד. הקשר המשולש הוא: מטפל-מטופל-סוס. בכוחו של קשר זה לבנות ערך עצמי חיובי ואיתו היכולת להתנסות בתכנים מורכבים במקביל להתקדמות הטיפול.

הסוסים אינם שיפוטיים, הם חסרי ציפיות ודעה קדומה. המראה החיצוני של המטופל לא ישפיע עליהם, כמו כן לא מיקומו בחברה או מעמדו. הסוס יגיב לכוונות ולהתנהגות המטופל ויעשה זאת ללא ביקורת (קרן פרווין וברנט גרדינר, 2005).
הסוס חיה גדולה, הרבה יותר מהאדם. הימצאות בקרבה גורם לאדם להיות מודע יותר לעצמו ולסביבה, להתנהגויות שלו ולמעשיו. כאשר התקשורת עם הסוס מצליחה, עוצמת המשוב מהסוס גדולה ומשם ניתן להשליך בטיפול על מערכות יחסים עם בני אדם אחרים.

לתרפיה בעזרת סוסים בקרב בני נוער בסיכון יתרונות רבים. הרבה פעמים תהיה התנגדות להיעזר בטיפולים שגרתיים ובמפגש הטיפולי בחווה נחשפים בני הנוער לסוסים כמתווכים ומעוררי עניין ליצירת קשר עם איש הטיפול ובכך גדלה האפשרות ליצירת קשר טיפולי עמוק ומשמעותי.

בטיפול בעזרת סוסים עושים שימוש במיומנויות רכיבה ועבודת קרקע על מנת להגיע למטרות הטיפוליות. על מנת לרכוש
מיומנויות אלו, על המטופל להצליח ביצירת קשר עם הסוס תוך הבנה של הצרכים של בעל החיים ויכולותיו והכרה באחריות של הרוכב המטופל בהחזקת הקשר בין השניים.

תרפיה בעזרת סוסים לנוער בסיכון

הצלחת התהליך תתבטא ביכולותיו החברתיות של המטופל ובסופו של דבר תעצים את תחושת השייכות שלו. העבודה עם הסוסים מאתגרת ועשויה להעלאות תחושות ורגשות מעולמם הפנימי של בני הנוער כך ש”נפתחות דלתות” לעבודה תהליכית ושיתופית. על המטפל לשקף ולתווך לכאן ועכשיו את המתרחש ולאחר מכן לקשר את ההתרחשויות למציאות היום יומית של אותו מטופל וביחד למצוא דרכים לפתרונות המתאימים לו.

הימצאות בקרב הסוס, חיה גדולה, עוצמתית ולעיתים מסוכנת מחייבת הכרה וקבלה של כללי בטיחות, חוקים שונים וגבולות. באמצעות שמירה על שלום הרוכבים והסוסים ניתן לשפר מיומנויות כגון שליטה עצמית, קבלת סמכות, חוקי חווה ומשם, חוקי חברה ומודעות לעצמי ולאחרים במרחב.
סוס הוא חיה עדרית. בתוך העדר יש מבנה הירארכי המאפשר לסוסים להתנהל בשקט נפשי כאשר כל אחד יודע את מקומו. בכל עדר יש אלפא (בדר”כ סוסה). תפקידה לשמור על העדר ולהתריע מסכנה. כאשר האדם בא במגע עם הסוס, אם מהקרקע, אם מגבו או בטיפול בו הוא צריך להפוך להיות אלפא. כעת הם עדר, האדם והסוס, קיימת ביניהם מערכת יחסים של כבוד הדדי והבנה חברתית.

ההנכחה של המטופל את קיומו, הקבלה של הקיום הזה אצל הסוס, היכולת של המטופל להסביר את רצונות באופן חיובי שיביא לשיתוף פעולה עם הסוס נותן משוב עוצמתי ובכך הדימוי העצמי והאמונה בכוחותיו מתחזקים משמעותית. מתוך אורך החיים העדרי – חברתי של הסוס ניתן להשליך על מערכות יחסים של המטופל עם קבוצת השווים לו ועם משפחתו.

מק’קורמיק מצא במחקר שעשה בקרב בני נוער בסיכון שלהם דפוסי התנהגות אלימים, שבקרבת הסוס למדו הנערים כי הסוס אינו מגיב לבקשה אגרסיבית. הוא שם לב לתדהמה שהייתה בקרב בני הנוער כאשר רצו ליצור קשר והשתמשו באגרסיביות ובאלימות, הסוס הגיב באופן שלילי אך כאשר שינו את אופן הבקשה לבקשה עדינה ומודעת לתגובת הסוס, הצליחו ליצור קשר חיובי עם הסוס ומשם חוו הצלחה במיומנויות השונות. שינוי בדפוסי הבקשה של הנערים הובילה לתוצאה חיובית ושיקוף מיידי מצד הסוד שהתנהגותו הפכה למכילה ומגיבה אל רצונותיהם (כפי שצוטט אצל קרן פרווין וברנט גרדינר, 2005).

העבודה עם הסוסים מעמידה את המטופלים לעיתים קרובות במצבים שגורמים להצפה רגשית. עשויים לעלות רגשות של פחד, כעס ותסכול. התמודדות זו מאפשרת שיח מילולי על רגשות שונים שעולים מתוך המפגש עם הסוס.

טיפול תרפיה בעזרת סוסים לאוכלוסיה של נוער בסיכון מתמקד בביסוס תחושת יכולת ומסוגלות, דרך יצירת קשר עם המטפל והסוס. משם תחילת עבודה על מודעות עצמית וסביבתית, העצמה של הדימוי והביטחון העצמי, תוך עיבוד רגשי של חוויות מההווה עם התבוננות פנימה לחוויות העבר ופיתוח המודעות של המטופל לתכנים אלו.

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!

נהניתם מהמאמר?
אנחנו מזמינים אתכם להתעמק במאמרים ובתכנים שלנו.

מתעניינים בלימודים בתחום הטיפול האלטרנטיבי בהפרעת קשב וריכוז?
קראו עוד:

הכשרת מטפלים מתמחים בהפרעת קשב וריכוז ואסטרטגיות למידה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן