קלפים מטאפוריים: תהליכי התחדשות ושינוי
האביב מביא עמו משב רוח של התחדשות וצמיחה בטבע. גם אנחנו זקוקים לשינוי וצמיחה בשלבים ובתקופות שונות בחיינו. עבודה טיפולית עם קלפים טיפוליים מטאפוריים –
תכנית הכשרה דו-שנתית המסמיכה מטפלי יוגה טיפולית ומעמיקה בכוחה של היוגה בתמיכה בנושאים נפשיים ובקשרים בין עבודה גופנית, מנטלית ורגשית בתרגול יוגה. מיועד למורי יוגה מוסמכים המחפשים ליישם את כלי היוגה במקרים של בריאות לקויה במטרה להיטיב, לתמוך ולתת מענה לבעיות שונות. יוגה תרפיה תעזור בשיקום, חיזוק וגמישות הגוף ותאפשר מרחב לריפוי מגוון רחב של בעיות פיזיות, רגשיות ומנטליות
זה הזמן לצאת לדרך חדשה ולהעז לעשות את הצעד שרצית לעשות כבר הרבה זמן.
בטיפול יוגה, כמו בהוראת יוגה, המשאב העיקרי הוא התרגול האישי. בקורס נעמיק, נחדד ונדייק את התרגול האישי ואת הבנת הפסיכולוגיה העומדת מאחורי היוגה. נתייחס לדרכים השונות להשריש שינוי.
נתייחס לבעיות גופניות, פיזיולוגיות ומצבי נפש שונים. נחשף לכלים שונים מעולם היוגה המאפשרים שינוי, הכלה וביטחון. במהלך הקורס יושם דגש על סופרוויז'ן בתהליך הטיפולי (סטאז שנה א') והדרכה כיצד להעמיק ולחקור באופן אישי בנושא ההתמחות (שנה ב').
בשנה הראשונה נעסוק בהעמקת התרגול ובהשלכות הרבות של העמקה זו על איכות ההוראה של המורה ליוגה ובתרגול המעשי. נכיר וניתן המענה לפתולוגיות שונות באמצעות תרגול היוגה, נלמד ונחקור את החלקים העמוקים והמתקדמים של הפילוסופיה והפסיכולוגיה של היוגה ונחשף למבואות לתרפיה ביוגה ואיור וודה (הרפואה ההודית העתיקה). בשנה זו ילמדו קורסי אנטומיה ויחסי מטפל מטופל ע"י מנחים מהמכללה כחלק מההכשרה למטפלים. בנוסף להתנסויות בכיתה התלמידים יתעדו עבודה מעשית כסטאז'.
בשנה השנייה נתמקד בכוחה של יוגה בתמיכה בנושאים נפשיים ובקשרים בין עבודה גופנית, מנטלית ורגשית בתרגול יוגה. נרחיב את ארגז הכלים של המטפל ביוגה. נדייק מהו טיפול יוגה ומה לא טיפול יוגה. בשנה זו ילמד קורס פתולוגיות במסגרת המכללה. הסטאז' יאפשר התמחות והעמקה באחד מנושאי הקורס.
למסיימים בהצלחה את התכנית הדו-שנתית, תוענק ‘תעודת מטפל/ת ביוגה תרפיה’ מטעם מכללת כרכור
זה הזמן לצאת לדרך חדשה ולהעז לעשות את הצעד שרצית לעשות כבר הרבה זמן.
לאנשים, שבנוסף להיותם אנושיים ומוטרדים באופן סטנדרטי, צריכים להתמודד עם מחלה, מגבלה פיזית, לקות נפשית או מנטאלית קשה יותר לעשות "שולם" עם השלם, כשהשלם מכיל בתוכו דברים קשים באמת. ליכולת כאדם, כמורה, או מטפל / ת, להתבונן עמוק בעיניים, לראות את הניצוץ השלם שנמצא מתחת למגבלה ולשקף אותו בחזרה, יש השפעה עצומה על טיב מערכת היחסים ועל פוטנציאל הריפוי והקבלה העצמית של התלמידים. ראיית השלם הינה עקרון ליבה מנחה בטיפול יוגה תרפיה. כל סוג של פגיעה יוצר ניתוק. ברמה הפיזית והאנרגטית, החלק הפגוע או הכאוב שואב את תשומת הלב ובמקרים רבים נוצרת תחושת נפרדות וניתוק בין החלק הפגוע לשאר הגוף. ברמה הרגשית, התמודדות עם מחלה או לקות עלולה ליצור ניתוק חברתי, בידוד ובדידות, תחושת חוסר ערך ובטחון עצמי ירוד.
יוגה טיפולית כאמנות של חיבור, מאפשרת חוויה ישירה רב ממדית של השלם. ברובד הפיזי יוגה מעירה ומחזקת את מערכות הגוף ויוצרת ביניהן שיח ותקשורת.
ברובד הרגשי מנטאלי – יוגה משקיטה את סערת המחשבות ומאפשרת התבוננות ניטראלית, חומלת, על כל מה שיש. ברובד האנרגטי – יוגה מאפשרת תחושה של זרימה מחברת של נשימה, של אינפורמציה עצבית והורמונאלית ושל פראנה. תחושת החיבור מזכירה לכל אחד משהו על עונג שאינו תלוי בדבר. ויש בזה נחמה גדולה. וזה נותן כוח ואומץ לעמוד מול השדים, אמיתיים או מדומים.
לפי התפיסה המסורתית, ההבדל תלוי רק במיקוד תהליך האיזון: בתרפיה האיזון הוא המטרה, בעוד שביוגה הוא רק שלב ביניים למטרת ההארה (לכן העבודה הטיפולית היא פחות מכוונת לרובד הרוחני). לעומת זאת, לפי תפיסת היוגה במערב, ההבדל יותר משמעותי. במערב התרגול הנפוץ הוא קבוצתי. במפגש יוגה טיפולית, בגלל שהמטופל סובל מתסמינים מסוימים, נדרש יחס אישי, בין אם מעניקים אותו בקבוצות מצומצמות מאוד, או הנכון יותר בשיעורים פרטיים – אחד מול אחד. פשוט כי טיפול זה צריך להיות ממוקד לפי התסמינים. מצד אחד, הוא צריך לכלול תרגילים ספציפיים שיחזירו את המטופל למצב 'נורמאלי' מנקודת התחלה שלו, זאת אומרת, תרגילים שפועלים לכיוון מאוד מסוים. מצד שני, אותו טיפול צריך למנוע באופן מוחלט מתרגילים שפועלים לכיוון הפוך, כדי לא להחמיר את ההפרעה. יוגה עלולה גם להזיק כשמתאמנים בלי זהירות! ומטרתה הראשונה של כל רפואה היא לא להזיק, כפי שהיפוקרטס כתב… לכן בחירת התרגילים היא חשובה ביותר במפגש יוגה תרפיה, ודורשת מצד המטפל ידע מדויק על מבנה האדם ועל השפעתו של כל תרגיל. הכלים בהם משתמשים לאורך תהליך רפואי זה קצת שונים. לדוגמה, מפתחים שיחה טיפולית דרך שאלות ותשובות, העוזרות בשלב האבחון, וגם בשלב הטיפול כדרך לחדד את מודעות המטופל. כאן הקשר מטפל-מטופל הופך להיות מרכזי, והיחסים מטפל-מטופל מקבלים ערך מוסף. הם דורשים תשומת לב מיוחדת, שמביאה את המטפל ליישם בעצמו את עקרונות ההתנהגות של היוגה כלפי הזולת. אלה העקרונות המוסריים הבסיסיים לפי פטג'לי – ה-'יאמה'. (מתוך אתר "פורטל היוגה, מאמר "יוגה תרפיה כדרך לתיקון" של ד′′ר דלפין חיון")
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שנה א' – 378 שעות אקדמיות + 55 שעות סטאז
שנה ב' – 325 שעות אקדמיות + 65 שעות סטאז
מתאים למורים מוסמכים ליוגה (200 ש"א) עם נסיון פרקטי של שנתיים לפחות
האביב מביא עמו משב רוח של התחדשות וצמיחה בטבע. גם אנחנו זקוקים לשינוי וצמיחה בשלבים ובתקופות שונות בחיינו. עבודה טיפולית עם קלפים טיפוליים מטאפוריים –
דיאלוג ישיר עם הלא מודע, עם החלקים המרפאים של הנפש ועל ידי עקיפת החסימות שהמודע מציב לנו, יכולים לקבל הכוונה חדשה איך להתמודד עם הבעיות,
מאת:מיכל שרגר – עובדת סוציאלית תלמידה בקורס קלפים מטפוריים קלפים טיפוליים הינם קלפים המכילים איור, ציור, תצלום, מילה, מסר או תובנה. הם מאפשרים למטפל ולמטופל
סובלת מדימוי עצמי נמוך, חוסר חשק להתמודד עם הקשיים, השמנה, הזנחה, עצירות, מיגרנות, בעיות בזוגיות, בעיות בעבודה, חרדה מפני איבוד הדעת, התמכרות לקניות. תוכנית הטיפול
מאת:נורית שני, מטפלת רב תחומית את המסע שלי וההיכרות שלי עם דמיון מודרך, התחלתי מתוך מצוקה. החיים אילצו אותי לעצור, להתבונן ולטפל בעצמי. מתוך המקום
מאמר שפורסם בירחון WDDTY טכניקות של העלאת דמיונות חזקים וספציפיים עשויות לעזור לא רק במקרים של סרטן אלא במגוון רחב של מצבי חוליהשימוש בדמיון מודרך
מאת: נורית שני, מטפלת רב תחומית בתקופה שבה אנו חיים נדרש פחות ופחות זמן כדי לממש את מה שהתודעה שלנו, המחשבות שלנו, הרגשות שלנו, מיצרים.
מאת: רחל לוי שוב מול נוף קסום וירוק של יער בית קשת והר תבור המרשים, קהל רב מתכנס ונורית שני עושה מהכלום הכל. תנאים של
דמיון מודרך אקטיבי הוא שיטת טיפול שמחברת את המטפל והמטופל לכוח הפנימי שבו, ליצור דימויים שבעזרתם ניתן לטפל במגוון רחב של בעיות רפואיות ורגשיות.זהו כלי
באמצעות עבודה עם קלפים טיפוליים מתרחשים תהליכים פסיכולוגיים אשר מעלים תכנים עמוקים מעולמו הנפשי והלא מודע של המטופל. בדרך חווייתית ושונה, מזמנים הקלפים אל המרחב