טיפול באמצעות סוסים בתופעות חרדה

מכללת כרכור | טיפול באמצעות סוסים בתופעות חרדה, הדרך הטבעית

מאת:
מיה רזיאל,
מטפלת ברכיבה, מדריכת רכיבה B.ED בחינוך גופני לאוכלוסיות עם צרכים 

טיפול באמצעות סוסים מורכב משלושה גורמים- המטופל המטפל והסוס. הסיבה שטיפולים אלו נקראים “טיפול באמצעות סוסים” ולא רכיבה טיפולית היא שהעשייה הטיפולית מורכבת לא רק מהרכיבה, אלא גם מכל מה שנמצא סביבה. בין הפעילויות התומכות ניתן למנות את הטיפול בסוס ובשגרת יומו (טיפול שמטרתו לגרום למטופל לקחת אחריות), עבודת הקרקע עם הסוס (שמטרתה ללמד את המטופל ליצור קשרים), ופעילויות שונות הקשורות להכנת הציוד לרכיבה, (פעילות שיש בה עבודה על הזיכרון, על יכולת התכנון, הארגון והמודעות למרחב שסביב המטופל).

טיפול באמצעות סוסים, הדרך הטבעית לטיפול בחרדה

מפגשי “טיפול באמצעות סוסים” יתחילו לרוב בשיחה עם המטופל לשם חיבור הרוכב לעשייה העכשווית ויאפשר לחוויות משמעותיות שחווה באותו שבוע לבוא ליידי ביטוי. לאחר מכן המשך העבודה עם הסוס נעשה על גבו או מהקרקע, לרוב זוהי החלטה של המטפל אולם לעיתים קרובות גם למטופל יש יכולת להשפיע על ההחלטה ועל אופי הטיפול, הכל בהתאם למטרות הטיפוליות שאותן רוצים המטפל והמטופל להשיג.

אחד הדברים החשובים ביותר במפגשים הללו הוא יצירת הקשר בין המטפל למטופל. יש בכוחו של קשר זה לבנות ערך עצמי חיובי ואיתו היכולת להתנסות בתכנים מורכבים, במקביל להתקדמות המפגשים. העבודה במפגשים נעשית דרך נקודות הכוח של המטופל. תכני המפגשים לא יהיו רק אתגרים מוטורים, אלה ישקפו את יכולותיו של האדם ליצירת קשרי חברות ויעצימו את תחושת השייכות שלו. בהתחלה דרך יצירת הקשר עם המטפל והסוס ומשם ע”י שיקוף והשלכה אל אותם תחומי חיים בהם רוצה המטופל לחוש בשיפור ושינוי.

במפגשים אמנם נעשה שימוש במיומנויות רכיבה, אך רק משום שדרכן יגיע המטופל למטרות הטיפוליות. מכיוון שמיומניות הרכיבה הן רבות ומורכבות, ניתן דרכן לעבוד על מגוון רחב של אתגרים וקשיים. בזמן הרכיבה הרוכב “הקטן” יושב על גבי חיה “גדולה” ומצליח לרקום קשר חיובי משותף הגורם לו לתחושת הצלחה ויכולת ובכך משפר את האמון העצמי בכוחותיו.

טיפול בחרדות, הדרך האלטרנטיבית

ילדים הסובלים מחרדות, מצליחים, דרך הקשר עם הסוס, להתגבר על החרדה הכרוכה בהתנתקות מהקרקע ומוכנים “לאבד שליטה” מכיוון שבויתור על שליטה שכזו ישיגו שליטה גדולה יותר ויחוו חווית הצלחה, בתמרון הסוס והישיבה עליו, ודרך לימוד יצירת הקשר עם הסוס יכולים ללמוד כיצד ליצר קשרים חברתיים עם בני גילם. התנועות המייצבות שהרוכב עושה בזמן הרכיבה מחזקות את מערכות שיווי המשקל של הרוכב ואת השרירים המייצבים של גופו. התוצאה, אחזקה נכונה יותר של הגוף במצב סטטי ודינמי, שיפור וחיזוק של חגורת הכתפיים וגו, חיזוק שרירי הירך והשוק, תוך מודעות לאיברים השונים בגוף.
חשוב לציין שלרכיבה על סוסים ישנן השלכות חיוביות על החשיבה. על מנת שהרכיבה תתבצע באופן מוצלח, על הרוכב לארגן, לתכנן ולבצע רצף של פעולות, זאת תוך הפחתה וריסון הדחף האימפולסיבי. בעת הרכיבה נדרשת מהרוכב קואורדינציה רב איברית, ויסות תנועתי, ויסות כוח וויסות רגשי. מעצם הרכיבה, התיווך והשיקוף של המטפל מתורגלות יכולות אלה ומשתפרות.
במסגרת מפגש לטיפול באמצעות סוסים נלמדים כללים וחוקים על פיהם יש לנהוג בחווה ובקרבת הסוסים. כללים אלו אינם משתנים ומהווים שיגרה העוזרת למטופל להתמודד בצורה טובה יותר עם המשימות השונות. שיגרה זו עוזרת לילד בהפחתת גירויים שונים. המטופל לומד לפעול ולהתנהג על פי החוקים המצופים ממנו, דבר העוזר לו בתפקוד על פי נורמות מקובלות בחברה.

כמו כן, למפגשי הרכיבה הטיפולית ישנן גם השלכות פיזיולוגיות על המטופל – כאשר אדם נמצא על גב סוס בתנועה, הוא יושב על משטח לא יציב הנמצא בתזוזה ולכן הוא סופג את התנועה שבאה מלמטה ונאלץ להתאים את עצמו אליה. על מנת שהמטופל יצליח לאזן את עצמו על המשטח הנע, עובדות בו זמנית מערכות שונות המשפרות לבלי היכר את היכולות המוטריות והפיזיות של המטופל. מכיוון שתנועת הסוסים מתרחשת בשלושת משורי המרחב והיא כמעט זהה לתנועות האגן של האדם בהליכה, רכיבה על סוסים עשוייה לסייע למטופלים לשקם תפקודים פיזיים שונים בגופם. רכיבה מודרכת על ידי מטפל עשויה לעודד אצל מטופל הסובל מליקוי כל שהוא (לדוגמא: ליקוים בשיווי משקל, מנגנון וסטיבולרי, טונוס שרירים נמוךגבוה)

העבודה דרך מיומנויות הרכיבה השונות, משפרת את זיכרון העבודה, את יכולת התכנון ואת היכולת לביצוע פעולות מורכבות ברצף. הסוס אינה חיה שיכולה להיות מופתעת ברגע האחרון וכאשר המטופל מפנים עובדה זו, הוא יצליח לארגן ולתכנן את פעולותיו מראש על מנת לתקשר עם סוסו בהצלחה. המשוב שמקבל הרוכב לא ניתן רק מהמטפל, אלא גם מהסוס (משוב חיובי מתרחש כאשר הסוס הבין את מה שביקש ממנו הרוכב לעשות), כאשר תפקיד המטפל הוא לתרגם את תגובות הסוס.

לסיכום, מטרת הטיפול באמצעות סוסים, היא לשפר את איכות חיוו של המטופל. השיפור מתרחש בשל ההתמודדות שחווה המטופל בתהליך יצירת הקשר עם הסוס. תפקידו של המטפל הוא לעזור למטופל לעשות את ההקבלה למקומות דומים עימם ניפגש המטופל בהתמודדות בחיי היום יום שלו. לכן, הקשר שנוצר בין המטפל למטופל הוא קשר כה משמעותי. דרך יצירת הקשר והאמון, יוכל המטופל לצעוד בביטחה במקומות שקשים לו, להעלות את המודעות לתגובותיו והתנהגותו, לתת לקשיים מקום, בלי לפחד מהתוצאות של החשיפה לקושי (מתוך הימצאותו במקום שמכיל אותו, מקבל אותו כמו שהוא ואוהב אותו) ויחד עם המטפל למצוא דרכים ופיתרונות מתאימים.

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!

נהניתם מהמאמר?
אנחנו מזמינים אתכם להתעמק במאמרים ובתכנים שלנו.

מתעניינים בלימודים בתחום הטיפול האלטרנטיבי בהפרעת קשב וריכוז?
קראו עוד:

הכשרת מטפלים מתמחים בהפרעת קשב וריכוז ואסטרטגיות למידה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן