רכיבה טיפולית לילדים המתמודדים עם אספרגר ואוטיזם

מכללת כרכור - רכיבה טיפולית לילדים המתמודדים עם אספרגר ואוטיזם

פורסם באתר Equestrian Therapy 

האם יכולות תכניות טיפול אלטרנטיביות, כמו רכיבה טיפולית, לעזור לילדים המתמודדים עם תסמונת אספרגר ואוטיזם?
תסמונת אספרגר היא סוג-משנה של הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD). בהפרעה זאת קיים אצל האדם קושי ניכר באינטראקציה חברתית ובתקשורת לא-מילולית. ילדים עם אספרגר הם מגושמים, והשפה שלהם חריגה במידה מסוימת. גם ילדים אוטיסטים מפגינים אינטראקציה חברתית לקויה, וכן ליקויים בתקשורת מילולית ולא-מילולית. התנהגות חזרתית ודפוסי דיבור חזרתיים אופייניים לאוטיסטים. במוקד תכניות הטיפול באוטיזם ואספרגר עומד הניסיון לשפר ולשנות את ההתנהגות. למרות שטרם נמצאה תרופה לאוטיזם ואספרגר, רופאים יכולים לרשום תרופות מסוימות המסייעות לשלוט על היפראקטיביות או פרכוסים.

רכיבה טיפולית

האם תוכניות טיפול אלטרנטיביות עשויות להועיל לילדים עם אוטיזם ואספרגר? במאמר זה נתאר כיצד טיפול בסיוע-חיות הכניס מימד חדש לטיפול הפסיכותרפי בילדים רבים בעלי צרכים מיוחדים.

בעלי חיים כמו דולפינים, כלבים וסוסים מעניקים לילדים הזדמנות ליצירת אינטראקציה. המגע הטקטילי (שימוש בחוש המישוש) מעביר מסר בלתי-מילולי של תמיכה ורגיעה. הרכיבה הטיפולית הציגה עד היום תוצאות חיוביות. התנועה האיטית, מתוכננת, המרגיעה אך קצבית מלמדת בעקיפין את הילד להתמקד. לתנועה של הסוס יכולה להיות גם השפעה מרגיעה על הרוכב.

הסוס והרוכב

הקוראים תוהים בוודאי כיצד הסוס והילד יוצרים ביניהם את הקשר. המדיניות של התכנית היא שהסוס הוא זה שבוחר את הרוכב. אנשי הצוות של  התכנית אינם משבצים ילד לסוס מסוים, או סוס מסוים לילד. איש צוות מוביל את הילד אל סוס כלשהו. כאשר הסוס מושיט את אפו אל הילד כדי להתחכך בו, אפשר להכריז שנמצא ה”זוכה”.

חוש טקטילי

העור הפלומתי של הסוס, הרעמה והזנב המחוספסים והאף הרך, מגרים את החושים הטקטיליים (מישושיים) של הילד. כאשר הילד הרוכב מגלה את התחושות השונות האלה, זה גורם לו להיפתח ולהתחיל לפתח עניין בדברים פיזיים ולשפר את התקשורת המילולית שלו.

מיומנויות מוטוריות

כישורים חדשים כוללים מיומנויות מוטוריות אותן מפתח הילד תוך כדי כך שהוא לומד לרכב על הסוס ולטפל בו. המטפל או איש צוות אחר תמיד נמצא בסביבה בזמן שהילד לומד מיומנויות חדשות ומשפר אותן. זו דרך טובה להקל על הפחד מפני לימוד דברים חדשים, להגביר את הרצון ללמוד כישורים חדשים בבית ובבית הספר, ותוך כדי כך גם מתחזק הביטחון העצמי. בעקבות זאת, הרוכבים מתחילים לחשוב על למידה כעל משהו מעניין, מהנה, ומספק.

אינטראקציה חברתית

אינטראקציה עם המדריך או המטפל ועם אנשי הצוות מלמדת את הילד איך לשפר את כישוריו החברתיים במהלך מפגשי הטיפול. ישנם מפגשים קבוצתיים שבהם הילדים יכולים לעבוד ולשחק עם רוכבים אחרים ועם המדריכים. במהלך המפגשים הקבוצתיים, הילדים לומדים לעזור זה לזה ולהתמודד עם עימותים. התפרצויות זעם, למשל, הן דבר נדיר, מאחר שהילדים לומדים להירגע. ילדים שכמעט אף פעם אינם מחייכים לומדים להגיב בתכיפות רבה יותר ובקלות רבה יותר על אירועים מצחיקים. מצב הרוח הכללי משתפר, בנוסף על שיפורים בתקשורת ובמיומנויות מוטוריות. כמו בטיפולים אחרים בסיוע בעלי חיים, גם ברכיבה טיפולית יש לסוסים השפעה מרגיעה על הילדים. ילדים אוטיסטים יוצאים “מהקליפה”. ילדים מתבודדים נפתחים ולומדים להתרועע. קשר עין נוצר תחילה עם הסוס, ולאחר מכן עם אנשים סביבם. האינטראקציה והקשרים מתחילים עם הסוס, ובהמשך עוברים גם לבני אדם.

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!

נהניתם מהמאמר?
אנחנו מזמינים אתכם להתעמק במאמרים ובתכנים שלנו.

מתעניינים בלימודים בתחום הטיפול האלטרנטיבי בהפרעת קשב וריכוז?
קראו עוד:

הכשרת מטפלים מתמחים בהפרעת קשב וריכוז ואסטרטגיות למידה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן