שילוב צבע עם רפלקסולוגיה

רפלקסולוגיה וטיפול בצבע - הסטוריה בעבר הרחוק

שורשיהם של רפלקסולוגיה והטיפול בצבע בעבר הרחוק. כשיטות טיפול כל אחת בפני עצמה יש להן ערך טיפולי עצום. כאשר משתמשים בהן כשיטה משולבת, הן מפגינות את יכולתן להשלים אחת את השנייה ולהדגיש את תהליך הריפוי.

מקור הרפלקסולוגיה, או תרפיית האזורים (zone therapy), כפי שהיא נקראה , עדיין נשאר תעלומה. תיאוריה אחת, מוזכרת על ידי דר. פיצג’רלד (Dr. Fitzgerald) בספרו “תרפיית האזורים”, היא שמקור השיטה בסין, לפני 5,000 שנה, כצורת טיפול באמצעות נקודות לחץ. דר. פיצג’רלד התמחה ברפואת אוזניים, אף וגרון, וחשוב לציין את חלקו בהתחדשות הרפלקסולוגיה.

סברה אחרת היא שמקור תרפיית הצבעים במצרים. הוכחות לכך נובעות מציור בקבר מצרי משנת 230 לפני הספירה. ציור זה מתאר ארבעה אנשים. דמות אחת מטופלת בעיסוי בכף רגלה ודמות שנייה בעיסוי בכף היד.

חוקרים אחרים טוענים, כי השיטה נולדה אצל עם האינקה. היה זה עם בעל תרבות פרואנית עתיקה מאוד מלפני 1200 שנה לפני הספירה. משערים, כי האינקה העבירו את ידיעתם בתרפיית האזורים לאינדיאנים בצפון אמריקה, אשר משתמשים בסוג זה של טיפול עד עצם היום זה.
האמינו כי השיטה, שנוסחה על ידי דר. פיצג’רלד, הייתה מבוססת על אקופונקטורה. מתוך שנים-עשר המרידיאנים, שמשתמשים בהם באקופונקטורה, שישה מסתיימים או מתחילים על כפות הרגליים ושישה מסתיימים או מתחילים על כפות הידיים. אם עוקבים אחר השבילים של מרידיאנים אלה מנקודת התחלתם או נקודת סיומם על כפות הרגליים והידיים, הם יוצרים עשרה אזורים של קווי-אורך, שנוסחו על ידי פיצג’רלד.
הייתה זו ייוניס אינגהם ,(Eunice Ingham) תלמידתו של פיצג’רלד, שקדמה את מה שנקרא היום רפלקסולוגיה. בזכות מחקרה המסור היא הצליחה למצוא מתאם בין המבנה האנטומי של הגוף הפיזי ובין אזורי האנרגיה, שנמצאו על כפות הרגליים והידיים. כך הפכו גם כפות הרגליים וגם כפות הידיים לתמונת מראה של הגוף כולו; המיקרוקוסמוס של מקרוקוסמוס.
הקביעה העיקרית מאחורי הרפלקסולוגיה היא שהגוף מחולק לעשרה אזורי אנרגיה ניצבים, שבתוכם נמצאים האיברים, השרירים ומבנה השלד של הגוף. כל אלה משתקפים על הסוליות של כפות הרגליים והצד הפנימי של כפות הידיים. הופעתם של חסמי אנרגיה אצל בני האדם, והסיבות לתופעה זו רבות, גם היא משתקפת על כפות הרגליים והידיים באחד האזורים או כמה מהם.

רפלקסולגיה - טיפול בטכניקת לחיצה

באמצעות טכניקות לחיצה מיוחדות אפשר לגלות חסמי אנרגיה אלה בגלל נוכחותו של כאב או בגלל היווצרות גבישית מתחת לעור.
גם תרפיית הצבעים מקורה בהיסטוריה הרחוקה, אך בניגוד לרפלקסולוגיה, היא עדיין בחיתוליה מבחינת התקופה המודרנית. משערים שאנשי אטלנטה השתמשו בתרפיית הצבעים. מאמינים כי הם הקימו מקדשים עם גגות בצורת כיפה, וכי כיפות אלה נבנו מגבישים מחוברים כך, שהן פיזרו את האור לספקטרום של צבעים. סביב מקדשים אלה היו חדרי ריפוי, כאשר כל אחד מהם שיקף אחד הצבעים שנוצרו באמצעות גבישים אלה.
ארכאולוגים גילו כי גם המצרים, כמו אנשי אטלנטה, שילבו חדרי ריפוי צבעוניים במקדשיהם, והשתמשו בהם לא רק למחלות גופניות אלא גם ללידות, לייעוץ וכדי לעזור במעבר הנשמה בזמן המוות.
בהודו עדיין משתמשים בצבעים בתרפיה באבני חן. מטפלים הודיים, המשתמשים בתרפיית אבנים, מאמינים כי אבני החן הן המחסן של הצבע הקוסמי, וכי כל דבר גלוי מורכב משבע הקרניים, שהן כוחות טבע מעצבים מראשית הבריאה. בהודו טכניקות טיפוליות משלבות שיטות רבות של שחרור כוחות הצבע.
בתחילת המאה ה-20, יחד עם הגילוי של סמים חדשים וההתקדמות בתחום הניתוחים הכירורגיים, התחילו להחליף את תרפיית הצבעים ברפואה אלופתית. המעניין הוא שחלק מהחלוצים של הרפואה האלופתית המשיכו להשתמש בצבע בטיפוליהם. חלוץ אחד כזה היה פראצייסוס , (Paraceisus) 1493-1541. פראצייסוס פיתח עניין רב באלכימיה, אסטרולוגיה, ותורת הנסתר. אהבתו לאלכימיה ויישומה בטיפוליו הקנה לו את התואר “אב הפרמקולוגיה”. חלוץ אחר היה היפוקרטס (460-370 לפני הספירה). הוא נודע בגלל “שבועת היפוקרטס” שלו.
עם המודעות הגוברת להשפעות ההרסניות של תרופות אלופתיות מסתמן גידול באחוז הפונים לתרפיות משלימות. בניגוד לטיפול האלופתי, המטפל בסימטום הגלוי ,מטרתן של התרפיות המשלימות היא ההתמודדות עם הסיבה. זהו מושג זר עבור אנשים רבים, שמתקשים לטפל בדרך זו. אך, עד שלא מוצאים את הסיבה ומסלקים אותה, היא תמשיך להופיע כסימפטום גופני. דרך אחת לעזור למטופל למקם את הסיבה היא באמצעות ייעוץ וצבע.
אנחנו, בני האדם, יצורי אור אנו, מוקפים בצבעים וחדורים על ידם. צבעים אלה מרכיבים את האור הגלוי לעין. כך אנו מוקפים בשדה אלקטרומגנטי או מה שנקרא אורה. לאורה שישה נדנים או שש שכבות, והם כולם חודרים אחד אל תוך השני וגם אל הגוף הפיזי. האורה מלאה תמיד בצבעים משתנים, הנקבעים על ידי מצב בריאותנו; מצבנו הגופני, הרגשי או הנפשי. כמה נכון לומר: “ירוק מרוב קנאה”, “אדום מרוב כעס”.
השכבה הקרובה ביותר לגופנו הפיזי ידועה כנדן, המכיל חומר אתרי, והוא השרטוט של גופנו הפיזי. הוא מכיל את הנאדיס (nadis) העדינים מאוד שדרכם האנרגיה הפראנית (pranic) זורמת. רשת סבוכה זו של תעלות אנרגיה (נאדיס) מהווה את המקבילה לכל מערכת העצבים.
בנוסף לתעלות האנרגיה (הנאדיס), הנדן האתרי מכיל שבעה מרכזי אנרגיה (צ’קרות = chakras) עיקריים ועשרים מרכזים משניים. הוא גם מכיל מספר רב של נקודות אקופונקטורה. הצ’קרה העיקרית מוגדרת על ידי 21 תעלות אנרגיה החוצים אותה; צ’קרה משנית מוגדרת על ידי 14 תעלות אנרגיה ואקופונקטורה מוגדרת על ידי 7 תעלות. ניתן למצוא צ’קרות אלה בכל אחת מהשכבות המהוות את האורה, אך חשיבותן העיקרית ברמה האתרית. הן גם משנות את האנרגיה וגם מעבירות אותה בכל אחת מהשכבות והן פועלות עם המערכת האנדוקרינית שבגוף. מחלות מתחילות באורה על ידי אנרגיה מצטברת. אם לא מפזרים אנרגיה זו, היא תתפרץ בסוף כמחלה גופנית.

רפלקסולגיה וצ'קרת מרכז הטחול

צ’קרה אחת, שאינה מוכרת כמרכז עיקרי אך חשיבותה גדולה מאוד, היא המרכז של הטחול. היא הצ’קרה שסופגת את הפראנה, את הצ’י או כוח החיים ומפוררת אותו לשבעה סוגים. כל אחד מסוגי פראנה אלה רועד בהתאם לתדירותו של אחד הצבעים בספקטרום הצבע ומהווה את הצבע השולט בצ’קרה שאליה הוא נשלח. מצ’קרות אלה הצבעים קורנים אל תוך שדה האורה הנותר. מפני שכפות הרגליים והידיים מציגות תמונת מראה של הגוף הפיזי, הן משקפות את שדה האורה מסביב עצמם. אפשר גם למקם את הצ’קרות לאורך הרפלקס של עמוד השדרה על כפות הרגליים והידיים. מצאתי שאלה נקודות חשובות לטיפול, במיוחד במקרים של חוסר איזון הורמונלי.

למרות שהצ’קרות פועלות בעיקר עם הבלוטות האנדוקריניות, יש להן גם השפעה על האיברים, השרירים והעצמות שנמצאים בדרכן. כל צבע מכיל בתוך עצמו את ספקטרום הצבע שלו. לכן, חלקי הגוף הקשורים לצ’קרה מסוימת ירעדו בהתאם לתדירות, הנכלל בתוך הספקטרום של צבע זה. אני תמיד מכנה תופעה זו הצבע הכללי.
כאשר עובדים עם תדירויות של תנודות בתרפיית צבעים, חשוב, לאחר העבודה עם הצבע הטיפולי, להמשיך באמצעות הצבע המשלים. אחת התלמידות שלי טיפלה בבעלה, שהיה חולה בסוכרת, ברפלקסולוגיה ובצבע. לרוע המזל, היא שכחה לטפל באמצעות הצבע המשלים אחרי הצבע הטיפולי. התוצאה הייתה שרמת הסוכר בדם עלתה שוב, לאחר שהיא כבר ירדה. על ידי טיפול “בצבע משלים צבע” אנחנו עובדים עם קוטביות. הקוטביות מלמדת, כי אנרגיות משלימות חייבות להיות מאוזנות כדי ליצור הרמוניה.
כאשר משלבים צבע ורפלקסולוגיה, משתמשים בצבע לשלוש מטרות. הראשונה היא טיפול בגורם, השנייה היא לעזור לגוף לשמור על איזון והשלישית טיפול במחלה הגלויה. לעתים מטפלים בכל שלושת המצבים במשך טיפול אחד. במקרים אחרים מטפלים רק באחד מהם או אולי בשניים.

כאשר מטפלים באדם באמצעות החיבור בין שתי שיטות אלה, מבצעים תחילה טיפול מלא ברפלקסולוגיה. מטרת הטיפול ברפלקסולוגיה היא לקבוע אבחון, ועל ידי כך לאפשר למטפל למקם את הבעיות או את הבעיות בפוטנציה. לאחר שלב זה מקרבים את הצבעים הכלליים ואת צבעיהם המשלימים אל האזורים, שבהם איבחנו את המצב החריג, בזמן שמצב זה אינו יוצר סימפטומים בולטים בגוף הפיזי. יכולות להיות שתי סיבות לכך. אפשר לייחס את המצב החריג להצטברות של אנרגיה בשכבה האתרית של האורה, או ייתכן שהוא מסמן כי חלק גוף מסוים נמצא במתח בגלל ניסיון לשמור על איזון במערכת כולה. אם, בגלל מחלה, התדירויות של התנודות של הגוף האתרי משתנות, שינוי זה ישפיע על מבנה התאים של הגוף הפיזי, מצב המשפיע על שדה הכוח של האיבר/איברים הקשור/ים. עם שדה הכוח של אחד האיברים או יותר עובר שינוי, הגוף ינסה להחזיר את עצמו להומיאוסטסיס. תהליך זה עלול ליצור לחץ על איברים בריאים בתוך המבנה הפיזי. לחץ מתבטא בכאב על הרפלקסים הקשורים על כפות הרגליים והידיים. הצמדת הצבע הכללי יחד עם צבעו המשלים לרפלקס הקשור, יעזור להחזיר את האיזון.
צבעי הטיפול יחד עם צבעיהם המשלימים ניתנים לאזורים על כפות הרגליים הקשורים לחלק הגוף הסובל מבעיה גלויה. כאשר בוחרים את הצבעים לטיפול במחלות מסוימות, עלינו לקחת מספר גורמים בחשבון. אלה הם: טבעה של המחלה, חלק הגוף הנפגע ומצב החולה בכללותו.

לקצה החם של הספקטרום יש כוחות ספיגה. כמו כן הוא מכווץ ויוצר מתח. בשנת 1932 חשף רוברט ג’ררד
(Robert Gerard), מדען אמריקאי, אסירים לאור אדום בניסוי שערך. הוא גילה כי התנהגותם נעשתה חסרת מנוחה, נסערת ולעתים תוקפנית. לכן, לא יהיה זה רעיון טוב להציע שימוש בצבע זה במקרים של אסטמה, יתר לחץ, בעיות שינה או לחץ דם גבוה.

הוא גם חשף אסירים לצבע כחול בהיר. הוא מצא, כי צבע זה יצר אצלם שקט ורוגע, נפילה בפעילות השרירים ולחץ הדם וכי קצב הנשימה ירד. מכאן אפשר להסיק כי צבע זה מועיל במקרים של אסטמה, לחץ דם גבוה ובעיות שינה. מתוך ניסיוני האישי למדתי, שאם אנשים חשופים לאור כחול לאורך זמן, הם עלולים להיכנס לדיכאון. לכן חייבים להיות זהירים מאוד.
אלכסנדר שאוס (Alexander Schauss), אשר ניהל את המכון למחקר ביו-חברתי בטקומה, ארה”ב מצא כי חשיפה לגוון מסוים של וורוד מדכא במהירות התנהגות תוקפנית, עוינת ומבטאת חרדה. ניסוים אלה, וגם ניסויים נוספים, אשר נערכו על ידי חוקרים אחרים, מראים כי ישנם סימנים לכך, ששימוש בצבע מאיר עלול להזיק, וכי תמיד רצוי לחקור את הצבע לפני שמשתמשים בו.

לאחר טיפול ברפלקסים הקשורים לסימפטומים הפיזיים מאוזנות הצ’קרות, הממוקמות לאורך הרפלקס של עמוד השדרה על כפות הרגליים והידיים, באמצעות צבען הדומיננטי לפני שהצבע הכללי, המתייחס לגורם, מוחדר דרך שתי כפות הרגליים.

אפשר לטפל בצבע באזורים של כפות הרגליים בשתי דרכים. ראשון, אם המטפל רגיש לצבע, הם יכולים להמחיש בדמיונם, כיצד הוא מתועל דרך ידיהם. אני, אישית, מאמינה, כי הגוף הפיזי עשוי להיות הכלי היפה ביותר להשלכת צבע, אך ישנם מטפלים המרגישים, כי דרך זו לעורר רגישות והשימוש בגוף הפיזי כתעלה היא תובענית מדי. למען אנשים אלה פותח לפיד הקריסטל הרפלקסולוגי. מכשיר זה משליך צבע דרך דיסקים של זכוכית צבעונית ומשליך את צבעה של הזכוכית הצבעונית לתוך גביש של קוורץ. לאחר מכן מקרבים את הגביש לאזורים הרלבנטיים על כף הרגל. משך הזמן של השלכת הצבע תלוי בטבעה של המחלה ובמצב גופו הפיזי של האדם המטופל. זמן הטיפול עבור אישה מבוגרת וחלשה יהיה קצר יותר מהזמן המוקצב לגבר צעיר וחסון.

חוץ מהיות הצבע כלי בעל עצמה גדולה מאוד, גיליתי כי המטופלים אוהבים להביט בצבע. מותנה ברמת רגישותם, ישנם מטופלים שמסוגלים להרגיש כיצד הצבע הולם בתוך גופם.

אחרון, הצבע הכללי, העובד עם הגורם, מושלך באמצעות מכשיר הרפלקסולוגיה. מכשיר זה מורכב משתי קופסאות מוארכות, אחת לכל כף רגל. בחלק העליון של הקופסה מוכנס צבע הטיפול ובחלק התחתון הצבע המשלים. התזמון למעבר בין צבע הטיפול לצבעו המשלים מבוסס על סדרת המספרים של פיבונאצ’י(golden mean series of numbers). מפעילים מעבר זה באופן אוטומטי על ידי שלט זמן.
הטיפול מתחיל בפרק זמן קצר עם צבע הטיפול, שאחריו בא פרק זמן ארוך יותר עם הצבע המשלים. במשך מחזור טיפולי של שבע דקות, זמנו של צבע הטיפול מתארך וזמן הצבע המשלים מתקצר. המחזור מסתיים עם חשיפה ארוכה לצבע הטיפול וחשיפה קצרה לצבע המשלים. מלמדים שיטות רבות, המאפשרות למטפל למצוא את הצבע הכללי המתאים למטופל.

החיבור בין צבעים מאירים ורפלקסולוגיה עדיין בחיתוליו, ואני יודעת שאנחנו מודעים היום רק לקצה הקרחון. אני גם יודעת, כי מאז שאני מטפלת בשתי שיטות אלה ומלמדת אותן, אנחנו משיגים לעתים תוצאות נפלאות. אם יצורי אור אנו, ואין לי ספק בכך, הרי וודאי הוא, כי לתנודות האנרגיה של האור יש יכולת לרפא.

אני, אישית, מאמינה, כי רפואת התנודות תהפוך לרפואת העתיד, והיא תהיה מורכבת גם מצבע וגם מקול.

קריאה נוספת:

מדרך הרפלקסולוגיה מאת פולין ווילס בהוצאת הדליין
The Reflexology Manual by Pauline Wills published by Headline

טיפול ברפלקסולוגיה וצבע-ספר תרגילים מאת פולין ווילס בהוצאת אלמנט
The Reflexology and Colour Therapy Workbook by Pauline Wills published by Element

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן